|
|
Berzo Mehmûd:
Raman û dîtinên Rezo di keltûra Kurdî de li Sûriyê
Rezo yek ji wan kesên ku temenekî nehindik (ji sih
salî pirtir) di karê Kurdîniyê de derbas kir, hem di
warê nivîsîna bi zimanê Kurdî, hem jî di warê
partîzanî de, ji bilî ku yek ji endamên damezrêner
bû di avakirina komela Kawa ya rewşenbîrî bû, re
komela bo vejandin û çapkirina pirtûk û berhemên bi
basa kêşeya kurdî pabend in.
Lewre, di vî temenê dirêj de ezmûnek û tecribek bi
mrovê weha re çêdibê, ji ber wilo jî mirovekî xudan
tecribe û xwedî berhemekî dahênerane û nivîsarên bi
kurdiyeke petî û rêzimanekî sazkar û hostevanî,
pêwîst e em raman û nerînên wî bidin xuyakirin, yên
ku di warê çend mijarên giring di jiyana rewşenbîrî
û kar tevgera siyasiya Kurdî de, ku wî bi xwe li ser
wan nivîsiye û raya xwe têde daye. Rezo li ser
xaleke giring radiwestê û dixwazê bêjê ku kêşeya
Kurdî erkek e ji erkên nivîserê Kurd ku ala
Kurdîtiyê li ser milê pênûsa xwe hilgirê û pênûsa
xwe di vê mijarê de terxan bikê. Ev bîr û raman ta
niha jî biqedr û biha ye li nik her nivîserê
kurdperwer. Pêwîst e ku her nivîserekî Kurd pênûsa
xwe bikê bin xizmeta kêşeya gelê xwe de, ew kêşeya
ku dijî stemkariyê ye, dijî newekheviyê ye, dijî
hemû şêweyên çewsandinê ne, wek çawa di beyannameya
komyûnîzimê de jî hatiye. Rezo weha dibêjê: "Di
mijara toreyê de, pirsa kurdî ne tenha ji hêla
siyasî ve tê pelandin, lê belê ji hêlên dîrokî,
civakî, eborî, netewî, ziman û zimanzanînê ve jî tê
pelandin. Wilo jî di warên zanistî, fîlosofî,
astronomî... û yên din ve. Dêmek nivîserê kurd, li
ba min, ew e yê bi hemî hêlên pirsa kurdî ve bê
girêdan û hewl bide ku toreyeke taybetnas û
taybetmend li şûna xwe bihêle.
Eger nivîser komjimara van taybetiyan, di berhemên
xwe de, bi cih bîne, hinga desthilate ku nav û
nîşanên nivîskariya kurdî hilgire û bi payebilindî
bê nirxandin."
Erkê nivîser û rexnegirê kurd
Rezo hin dîtin û nerînên xwe di warê rexne de yekser
didê xuyakirin û ka em çilo berhemên hev binerxênin,
û weha dibêjê: “Di warên gotebêjên toreyî de, di
warê rexne û nirxandina berhemên nivîseran de, ez
tim dibêjim : “Gereke em bi hev re hişk bin, lê ji
hev re ne serhişk bin. Mebest jî ji vê gotinê ew e,
ku em ji hev re li çepkan nedin û şaşbaşan ji hev re
nedin, em berhemên hev nekin deryayên bê binî û em
hev nekin zinarên bê pîvan, lê em bi sertî rahêjin
berhemên hev. Lê belê, ew sertiya ku li ser bingehên
axaftineke bipergal, bi hev ve girêdayî, dûrî
devavêtin û êşandinên kesaneyî be, da em desthelat
bin, ku toreyeke Kurdî serwext ava bikin”.
Despêka nivîsarên Kurdî di qonaxa dawî de, ya ku ji
sala 1980 û vir de despê kiriye rewşa çapemeniya
Kurdî (pirtûk, govar, gotar) ne di warekî saxlem de
dibûrî, gelek berhemên lawaz û kêm derbas dibûn û
dibin. Eva han jî li nik kesên bixeyret û dilşewatê
wêje û keltûreke bilind û hêja dibê cihê dilêşî û
nerazîbûnê, ji ber ku mirovê dilsoz, nemaze ku
nivîser bê, ditengijê, û hêviyên xwe li ser
çareserkirineke bilez girê didê. Ji ber wilo jî em
dibînin Kak rezo wek rewşenbîr û nivîserekî Kurd vê
kêşeyê di rêjeya pirsekê de "Kî berpirsiyar e?!"
dadirêjê, û dideynê ber xwendevan û rewşenbîr û
siyasermedarên Kurd.
"Kî berpirsiyar e ?!" navê gotara Rezo ye, ya ku di
sala 1998an de di govara Pirsê de, hhhhhejmara 15an,
payîza sala 1998 belav kir. Rezo têde dîtin û
nerînên xwe di rewşa keltûriya Kurdî de li Sûriyê
didê xuyakirin, nemaze helwêsta xwe derheqa wan
nivîserên Kurd yên ku ne tenê naxwênin û hez
xwendinê jî nakin, lêbelê di rêz û pergalên rêziman
û rastnivîsê de nezan in, di taybetiyên avakirina
hevoka Kurdî de kor û nezan in. Naveroka vê gotarê
li ser nivîser, rexnegir û birêvebirên çapemeniya
Kurdî li Sûriyê. Di despêka gotarê de Rezo dibêjê:
"Yek ji astengên nirxandina berhemên Kurdî (beşê
latînî) neyîna tradîsyonên weşanî û çapemenî ne, ku
dibine sedemên sergêjî û xwewindakirina hêzên aktîv
di warê çareserkirina nizimbûna banê têgihiştinên
rewşenbîrî de, yên ku bi rengê bêserûberiyeke giştî
rû didin. Ev nizmî bi gelek faktoran ve tê girêdan,
lê berpirsyarê dîrekt, di vê prosesê de, her dimîne
nivîser û rexnegir".
Rezo nerîna xwe di rewşenbîriya kurdî de berdewam
dikê û weha dibînê ku sedema paşketina keltûra Kurdî
bi taybet di warê nivîsînê de vedigerê ser gelek
fakteran e, lewre dibêjê: "Ev bêberî û pîkolkirin ne
tenha gunehê nivîser û rexnegir e, lê barê hin hêzên
din e jî, ku bi bêguhdanî hevpariyê di berdewamiya
vê rewşê de … dikin, Loma jî, di danûstandin û
axaftinên rojane de, carcaran jî li ser rûpelên
kovar û rojnaman tê gotin, ku îro roj nivîserên gêl
û kewden di meydana çapemeniyê de pir in, û bi gelek
awayan rû didin" Rezo weha dibînê ku nivîserin nav
kurdan de rabûne ku ne pergalên avakirina wêjeyî
dizanin, ne jî pergalên rêzimên û rastnivîsê
dizanin, ne taybetiyên avakirina hevoka Kurdî
dizanin û ji wan re "nivîserên gêl û kewden" dibêjê.
Di warê çareserkirin û rêvebirina çapemeniya Kurdî
de, çend hêzên aktîv rola bingihîn têde dileyizin,
ku ew jî nivîser û rojnamegerî û dam û dezgehên
siyasî û keltûrî. Rezo nerîna xwe di van hersê
regzan didê xuyakirin û weha dibêje:
1 . Nivîser :
Rezo Nivîserên Kurd dikê du beş:
(1.) beşekî saxlem û resen heye wek ku dibêjê:
"Nivîserên Kurd, yên ku bi dûrbîna rewşenbîrî li
pirsgirêkên pêşerojê dinerin, erkên xwe bi dilsozî
dinasin û bi berpirsiyarî, bi dilêşî û cegerdarî
hewildan û bizavên xwe dikin, da pişkdarên sazkirin
û pêşvebirina çapemeniyeke Kurdiye serwext û resen
bin.
(2.) beşekî qels û bêkêr heye wek ku dibêjê: "Lê
mixabin, ku beşekî gewre ji xameyên sextebaz
helperînên xwe, di bin siha navê nivîser de, dikin û
bi rola ziyanokeran radibin. Bi ser wilo de jî rê ji
destdirêjiyên xwe re di çapaemeniya Kurdî de, bê
kontrol, dibînin!. Ne tenha wilo, lê beşdariya vî
celebî di bin sîwana hewadarî de tê parastin û
propoganda jê re tê kirin. Belê, rengê vê hewedariyê
çi be jî, eger ne ji giranbuhabûna berhem derkeve,
ziyanê dighîne prosesa rewşenbîriyê".
2 . Kovar û rojname
Bi rastî Rezo bi derbirrîneke ronak barê
rojnamegeriya Kurdî li Sûriyê didê xuya kirin ku
naverok vala ye, ziman xwehir e, berpirs û idîtorên
wan qels in, tenê li navdariyê digerin. Ez bi xwe di
vê nerînê de me, û min jî heman nerîn di pêşgotina
jimare ji govara Pirsê hişker got. Inca Rezo weha
dibînê ku ((ev kovar û rojname rola xwe bi sextebazî
pêk tînin û bi naveroka xwe kevelekî pûç û vala
dimînin. Ew jî ji wê yekê der tê, ku serkar û
rêvebirên wan ji pîş û dîtinên rewşenbîrî şûştî ne,
wilo jî di warê zimanzanînê de qels û kêm in, lê
dîlê berjewendiyên taybet û kesane ne. Loma, li pey
nav û nîşanên zir û xapandî digerin. Ji vê yekê jî
mirov dipelîne, ku çapemeniyeke bêkêr û neşûngirtî,
di gelek movikên xwe de, tê belavkirin))
Xaleke dîtir jî Rezo berçav dikê ku paşketin û
qelsbûna van govaran gunihê serkar û rêvebirên wan
in yên nezan û hişkor in, ji bilî ku li nav û dengê
xwe digerin, wek ku dibêjê: ((Ew jî ji wê yekê der
tê, ku serkar û rêvebirên wan ji pîş û dîtinên
rewşenbîrî şûştî ne, wilo jî di warê zimanzanînê de
qels û kêm in, lê dîlê berjewendiyên taybet û kesane
ne. Loma, li pey nav û nîşanên zir û xapandî
digerin. Ji vê yekê jî mirov dipelîne, ku
çapemeniyeke bêkêr û neşûngirtî, di gelek movikên
xwe de, tê belavkirin, nîşana wê dibe bêguhdanî û bi
durveyeke bêberpirsiyane tê pêçan)).
3. Organên siyasî, dezgeh û binetarên kultûrî
Rezo piştî ku bilind rola van damûdezgehên Kurdî
dibînê û wek piştgiriyeke abûrî û manewî û
rewşenbîrî, belê dîsa ev deszgehên siyasî ji tîrên
rexna wî rizgar nabin "Lê, dîsa mixabin, ku hin ji
van organ, dezgeh û binetaran dikevin bin bandora
hin elementên sextebaz û nêzbîn de, yên ku di
psîkolojiya xwe de nesax û nesaxlem in, loma erkên
xwe pêk naînin û rola xwe nanasin, wilo jî
pêwîstiyên demê ji hev naderxin".
Rola xwêner
Rezo bi dû van hêzên sereke de: nivîser û kovar û
rojname û rêkxistinên siyasî û dezgehên rewşenbîrî,
hêzeke dîtir didê pêş ku ew jî hêza xwêner e, lê
xwêner li nik Rezo çend celeban digirê ku ew jî ev
in: xwênerê rexnegir e, ne xwênerê sakûl, ne xwênerê
nezan, ne xwênerê demargîr, ne xwênerê layengir û
eşîretxwaz, dema ku dibêjê:"
Rezo piştî ku êş û derdan, kemûkoriyan, qels û
xwehriyan di tevgera rewşenbîriya Kurdî de didê xuya
kirin, çareserkirina van gelş û giriftariyan di riya
axaftin û danûstandinê de navbera hemî hêzên
pêkhêner de di vî kêşeyê de ku pevre li çareseriyê
bigerin û weha dibêjê: "Ev danûstandin, di
behweriyên me de, wê bibe gavavêtineke giranbuha ber
bi çareserkirina piraniya astengên demane de, yên ku
xwe li dora çapemeniya Kurdî radipêçin. Lewre, em
xwe bivênevê dibînin, ku bandora van hêzan li ser
hev û li ser nizimbûna pêpelûk û banê çapemenî û
rewşenbîriya Kurdî binasin, … Da wilo jî ev rewşa
gêreberdanî, di çapemeniya kurdî, bê rakirin û
pergal jê re bêne danîn".
Lê diyar dibê ku Rezo bigoman e ku ev kêşe nêzîk
çareser bibê, lewre dev ji çareseriyê berdidê, dîsa
diçê ser giriftarên tevgera rewşenbîrî û tevgera
siyasî ku herdû pevre di ber de berpirs in, Rezo
dîsa tê ser peyva (belê, lê), ev herdû peyv didê
xuyakirin ku cihê bêhêvîtiyê di cergê wî de gelektir
e ji cihê hêvîtiyê. Lewre, dîsa li hêzên xirab
digerê û roniyê tavêjê ser wan û dibêjê: "Belê,
beşekî mezin ji nivîseran bi bêkêrî xwe dikşîne gêra
çapemeniyê, bê ku sînorên rewşenbîrî û kewdeniyê
bizane û wan ji hev derxe. Lê, ku ev beş fêrî
alfabêta Kurdî dibe, xwe mafdar dibîne ku di
dergihekî fereh ve derbasî meydana çapemeniyê bibe,
da cihê xwe bi dergevanî li ber embara pend û
şîretan bigre û wan, li gorî şelekoriya hiş û dîtina
xwe, rêz bike û biwerîne. Bi ser wilo de jî, xwe di
bin sîwana hewadarî û mêldariyê de diparêze. Êdî, bi
xurtî, tê himbêzkirin û propoganda ji navê wî re, ne
ji berhem û bîr û behweriyên wî re, tê kirin. Lewre,
gelek navên weku çiyan berz dibin, bi ser ku di
rastiya çapemeniyê de çiyayên leylanî dimînin. Lê,
tiştê herî balkêş di çapemeniya Kurdî de, şiyan û
hêzdariya rêxistinî ye, ku bi desthilatî per û
basikên xwe diavêje ser û xwe raspêr (guardian
وصي)
li ser dibîne. Ne tenha wilo, lê dikare kovikên
Parmodî, yên ku her tiştî û her kesî bêhêz û bêhewes
dihêlin û wan bi asanî diqurpînin, biafirîne. Wilo,
her tişt bi hingivtina van rêxistinan dize, tê
hingavtin, yan jî dimre. Belê, rêxistin tim hewl
didin, ku piraniya şax û beşên çapemeniyê bi xwe ve
girêdin (wilo jî dezgeh û binetarê kultûrî bisipêrin
xwe), da kontrola xwe deynin ser hemî movikên jiyanê
û civakê lagir (berferman), li gorî dîtin û
berjewendiyên xwe, perwerde bikin, da reşma wê di
destên xwe de bihêlin. Sedema vê kontrolkirinê jî ew
e, ku siyasetmedariya Kurdî çapemeniyê serkehniya
propogandayê ji xwe re dibîne û wê weku alav bi
berjewendiyên xwe ve, ne yên milet ve, bi hiştengî
girêdide. Loma, dûrî çapemeniyeke resen, hêzdar û
hişmend diçe û wê weku alav bo şerê hebûna xwe bi
kar tîne".
Rezo bi hişmendiyeke bilind û zimanekî ronak û
rewanbêj kêşeyê didê pêş û şîrove dikê û
dibêjê:"Têkiliyên navbera hêzên zîlangêr, di rewşeke
wilo de, forma bazirganiyeke premîtîv distînin û
bazarên ser bi ser têne kirin. Ango, nivîser
kirtûpirtên bêkêr dadixe serfûradanê û semyandar
buhakî arzan pê dide. Lê ji bêçareyî bazirganiya xwe
dimeşînin. Terazûya wê jî dibe çapemenî, lewre ziyan
dighe form, şêwe û naveroka çapemeniyê bi xwe. De ka
bêjin, kî di vê prosesê de berpirsiyar e?!!. Berê
hatiye gotin : “Arzan kirî, heban dirî !!”.
Rezo di sal 1998-an de ev nerîn bi bawerîyeke xurt û
bawermend û berpirs da pêş bê ku hisaba ji hin hêz
re yan ji hin kes re bikê, çi siyasetmedar bê, û çi
jî nivîser bê. Pirsa mina dawî ew e: Aya Rezo di
warê piratîkê de dikarîbû rêkkeftinekê navbera bîr û
baweriyên xwe ji alîkî ve û danûstandinên xwe ji
alîkî din ve pêkbênê?. Ya dîtir jî: Aya Rezo li ser
vê baweriyê ta dawî ma û di bin barê bazirganiyê de
nehate guhartin??!!.
Rewşenbîr:
Rezo di gotarekê bi navê (Rewşenbîr di navbera teorî
û praktîkê de Nimûneya rewşenbîrên Rojavayê
Biçûk)[1] bîr û bawerî û boçûnên xwe derbarî
rewşenbîr nivîsî. Di despêkê de herdû têrmên "çand"
û "rewşenbîr" bi awakî tiyorî didê nasîn û dibêjê ev
herdû têrim "ne tenha berfereh in û gêreke mezin ji
hemî rengên zanînan berqef dikin, lê bêçarşef in jî.
Loma, ev têrim, bi wateya xwe ne zelal in, bi demê
re guhêrbar in û nakevin yek bexçika danasînê,
lêbelê bi tem û givalê jî pêçayî ne.... Dêmek,
rewşenbîr di vê gêra taybet de tê afirandin, dibe
têkildarê hemî hûrekên wê, zanînên xwe tê de dorpêç
dike, bi pêdivî û taybetiyên wê ve tê girêdan, pê tê
nimandin, têde tê stirhan û ji pêşketin û teysandina
wê re kar dike."
Rezo gelek celeb û nifşên rewşenbîran dideynê ber me
û nizanê kîjan yek ji wan yê baş e? Inca wek
lêpirsiyanekê tavêjê meydanê û dibêjê "Lê, mixabin,
ku em hîna nizanin çi rengê rewşenbîr ji me re, weku
gel, gerek e û hîna em nizanin li kîjan rewşenbîrî
digerin:
1. Gelo em li wî rewşenbîrê rexnegir, têkoşerê
doşekên pirtikî digerin?.Yan jî
2. Em li wî rewşenbîrê afrenderê aydiyolojîk û
zêrevanê aydiyolojiyayê digerin?.Yan jî
3. Em li wî rewşenbîrê ku naye ber bar, zirz û şemûs
digerin, yê ku xwe avra dibîne û dikare pend û
şîretan hawîrdorî xwe biwerîne?.Yan jî
4. Em li wî rewşenbîrê ku dibawanên biyanî de diçêre
û şîrê xwe dide baca çêriya xwe, da ziktêriya wî jê
re bimîne qezenc digerin?.yan jî
5. Em li wî rewşenbîrê şoreşgêr, yê ku cudahiyê naxe
navbera hêzên têkoşer li der û hundirê civaka xwe
digerin?.Yan jî
6. Em li rewşenbîrê ayînperest, yê ku berxwedanê di
ber gemkirina hemî rengên guherînên civakî
dike,digerin?.Yan jî
7. Em li wî rewşenbîrê, ku hêz û hizrê xwe di riya
bidestxistina zanînên akademîk de
diterxîne,digerin?.Yan jî
8. Em li wî rewşenbîrê ku li ser maseyên rejîm û
elementên rejîmê diberbihe digerin, yê ku hewil dide
da tozikê bi ser kil û kêmasiyan de biwerîne û dibe
daholkutê bênirxiyê.
Wilo, eger em nikaribin erk û armancên rewşenbîriya
xwe destnîşan bikin, em ê di vê gêra bêdawî de xwe
winda bikin. Ev xwewindakirin jî yek ji erkên hêzên
ewlekariya her rejîmekê ye, da rewşenbîr û
rewşenbîrî, di civaka xwe de, seqet, lawaz û bê
bandor bimîne.
Bi dû vê de Rezo di çend xalên giring de rewşenbîr û
gêra karê rewşenbîrî ku "rewşenbîr bi çandê tê
stirhan û çand jî bi rewşenbîriyê tê teyisandin". Ji
ber ku rewşenbîr neçar e têkildarê hemî beşên çandê
be wek çanda ramanî, rewiştî, civakî, tendurustî,
olî, hunerî, werzişî, zanistî.... û yên din, da
civaka xwe ber bi avrayî û efraziyê de bilivîne, û
jê re bibe makîna avakirineke şaristanî.
Xala duwem tê ser alozî û astengên rewşenbîriyê li
Rojavayê biçûk, ewên ku dewlet têxê pêşiya rewşenbîr
de da seqet û banenizm û bêbandor be, ji ber ku
dewletê alavên karên rewşenbîriyê wek şano,
televizyon, rojname, kovar, û dezgehên zanîn û
fêrkirinê xistine rekehên hesinî de, yan jî di çerxa
berjewndiyên xwe de digerîne û nahêle berdestî
rewşenbîr bibin. Wilo, "rewşenbîr ji gurd dikeve û
amade ye ku bide ser xîp, kelem û stiriyan, da
sêpilekê ji xwe re pêk bîne. Hinga, di prosesa
çêkirina vê sêpilê de, dilukume, dêşe, birîndar dibe
û bêhewes dimîne". xama nivîser di barê tepeserkirin
û dîktatoriyetê de kuh dibê û "li sêndera pergalên
dewletê di-alihê". "Di rewşeke weha de wê çawa
rewşenbîr bi erkên rewşenbîrî rabe?!" Ne tenê wilo
jî celebek ji rewşenbîrên seqet, çeqel û kurtêlxwer
têne damezirandin. "Lê, ev sinc, li ber çavên civakê
nehînî dimînin û zû belû nabin. Ji ber ku bi durustî
û zanîn têne keşixandin, têne nexumandin." Li encamê
digihê wê rayê ku "di vê rewşê de ne çanda nirxgiran
û giranbuha tê afirandin, ne jî rewşenbîrê xwedî
bandor dimîne, ne jî zelaliya hiş û xebatê
dimîne.Wilo, rewşenbîr bi mij û moranê tê pêçan, bê
bandor dimîne û ji desthilanîn dikeve".
Rewşenbîr û siyasetmedarî:
Di mijara pêwendiyên rewşenbîr ligel siyasetmedarî,
dibêjê: "Mirov neşê, di rewşa kurdewarî de, sînorekî
di navbera rewşenbîr û siyasetmedar de destnîşan
bike, ji ber ku di gelek movikan de erk û armancên
wan di hev alane û ji hev nayên cudakirin. Loma jî,
siyasetmedar xwe rewşenbîr dibîne û rewşenbîr jî xwe
siyasetmedar dibîne û tim herdu beş bi gamilkê bi
hev dikevin, da delav bi xwe bihêlin. Ev jî, di
behweriya min de, ji wê yekê tê, ku her beşek hîna
sînorên xwe nas nake, loma dixwaze û hewl dide ku
raspêrî di destên wî de be".
"Bêgoman, civaka bê siyaset û siyasetmedarî, wilo jî
civaka bê rewşenbîr, civakeke premîtîv e û hîna
negihaye pileya civakeke sivîl û şaristane. Lê, dema
her beşek serê werîs bi aliyê xwe de bikişîne, yan
wê werîs biqete, yan jî wê yek yekî tune bike. Ev
herdû kiryar jî ziyanê digihînin civakê û di riya
pêşde livandina wê de dibine kelem, yan jî dibine
alavên gemkirina civakê. Pirs dimîne, gelo çima
bizavên siyasetmedarî û rewşenbîrî nakevin yek
makecuwê de, da xwirt û bi hêz bin? Eger mirov
karibe bersiva vê pirsê bi zelalî bide, mirov hinga
desthilat e, ku dihevalandina erkên rewşenbîrî û
siyasetmedarî ji hev cuda bike. Hinga jî, civak bi
şêweyekî normal wê di çerxa xwe de bigere û wê sînor
di navbera herdu fraksiyan de bêne danîn.
" Zimanê me hebûna me ye "
Rezo di gotarekê de bi navê "Zimanê me hebûna me ye"
di malpera Tirbespî 2005/90/25 belav kir têde li ser
bandora navan di civaka Kurdî didê ronîkirin,
herweha navên Kurda bi taybetî li Binxetê di
rêveçûna dîrokî de jî dipelênê, û nimûneyan dideynê
ber çavên me. Navlêkirin, di civaka Kurdî de, li
"Binxet"ê wilo jî li piraniya herêmên Kurdî, di
gelek pêpelûkan ve derbas dibe. Lê, mirov dikare, ji
wan, li ser çend êtapên bingehîn raweste û li gorî
koma navan van êtapan berçav bike:
Êtapa bandora Misilmaniyê di lêkirina navan de:
II. Êtapa regeznasiyê di bijartina navan de :
III. Êtapa gelnasiyê di vejîna navan de :
Rezo digihê wê rayê ku giringiya navlêkirinê bi
peyvên zimanê Kurdî, di nav Kurdên "Binxet"ê de, bi
saya zanyar û hişmendên weku Mîr Celadet Alî
Bedirxan, Dr. Kamîran Alî Bedirxan, Cegerxwîn,
Qedrîcan, Osman Sebrî, Namî, Reşîdê Kurd .... û y.
d. hate berçavkirin û bû zîlana gelperwerî û
serbilindiyê. Ne tenha wilo, lê bû durvê kurdewariyê
jî. Wilo, di encama kar û xebata vî nifşî de navan
cihê xwe, di civaka Kurdî de, bi tundî girt. Belê,
nav bûne durvên civakî û siyasî. Êdî, di riya navan
re, kes û malbat /car- caran êl û eşîr jî /, bi van
durvan, dihatin nîşankirin. Tanî dîroka kurdewarî û
gelperweriya her mirovekî, li navê wî vedigera,
dihate pîvan, dihate nirxandin û dihate
destnîşankirin. Bi kurtî, li " Binxet"ê, nav bûne
nasnama her mirovekî û bûne neynika girêdanên
oldarî, siyasî û kurdewarî. Belê, dema mirov navên:
Azad; Berzan, Serbest, Serdar....û y.d. dibîne,
dikare qûnaxên van navlêkirinan binase û pileya
kurdewariya vê malbatê, di riya wan re, bipelîne.
Lê, gava navên: Nehro, Fîdil, Îvan, Meksîm, ....û
y.d., di ber çavên te re, di malbateke Kurdî de,
derbas bibin, nasnameya vê malbatê ji te ve diyar
dibe. Wilo jî, qûnaxên navên weku: Selam; Cemal;
Xalid; Fêsel ... û y.d. ji herkesî ve diyar û nas
in. Ne tenha di van waran de, lê malbatên olperest
jî, bi durvên navan têne çarçevkirin û pileya sistî
û hişkeoldariya wan berçav dibe.
Navan, bi vî rengî, bandora xwe li Kurdên "Binxet" ê
kir, tanî bûne nasnameya girêdanên her mirovekî di
destnîşankirinên kurdewarî, siyasî û oldarî de. Lê,
çawa be, prosesa navlêkirinan li "Binxet "ê kete
warê xebat û berxwedanê siyasî de û bûne nîşana
miletperweriyê. Belê, ev nîşan bi şiyan û serbilindî
hate çesipandin û hate hildan.
[1] Rezoyê Osê, gotara bi navê "Rewşenbîr di navbera
teorî û praktîkê de Nimûneya rewşenbîrên Rojavayê
Biçûk" , govara Pirs, jimar
|